Les voor langdurig zieke kinderen

Langdurig zieke kinderen

In klaslokalen over de hele wereld beginnen leerkrachten robots te gebruiken om de leerervaringen te verbeteren en langdurig zieke kinderen de mogelijkheid te geven om de lessen te volgen.

In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld heeft de Priors Court school voor kinderen en jongvolwassenen met autisme een interactieve humanoïde robot, genaamd Steve, gebruikt om leerlingen te helpen hun sociale vaardigheden te ontwikkelen. Zonder gezichtsuitdrukkingen of toon in de stem zijn veel van de ernstig autistische kinderen in staat om gemakkelijker met de robot te communiceren dan een menselijke leraar.

De voordelen van robots worden ook in de eerste jaren van het onderwijs onderzocht. Kibo is een open platform waar kinderen vanaf vier jaar hun eigen robot kunnen bouwen en programmeren. Het wordt momenteel gebruikt op scholen in de VS en Singapore.

AV1 robot voor langdurig zieke kinderen

Ook buiten het klaslokaal worden robots gebruikt om kinderen te helpen bij hun studie. De Noorse start-up No Isolation heeft een robot ontwikkeld om kinderen te helpen die door langdurige ziekte niet naar school kunnen gaan. De robot werkt als een avatar, die op de klas zit en langdurig zieke kinderen in staat stelt om thuis te kijken en deel te nemen via een tablet. De gemeente Breda, bijvoorbeeld, heeft 5 van deze robots aangekocht en experimenteert sinds de zomer van 2018 met de inzet van het robotje in het onderwijs.

Hoe werkt het?

Er is een groot verschil met Skype of KPN KlasseContact, de langdurig zieke kinderen zijn namelijk niet te zien. “We hebben heel veel gesprekken gevoerd met kinderen, begeleiders en andere gebruikers”, legt Karen Dolva van No Isolation uit. “Daaruit kwam naar voren dat de afwezige kinderen het niet fijn vonden om gezien te worden. Omdat ze op bed liggen bijvoorbeeld, en er niet in normale doen uit zien. Ze willen graag aanwezig zijn, zonder telkens iets te moeten zeggen. Dat is wel wat van ze verwacht wordt als ze in beeld zijn. Ze willen het gewoon meemaken en erbij zijn.”

De robot is gekoppeld aan een app. De afwezige leerling kan thuis of in het ziekenhuis het botje zelf besturen met een smartphone of tablet. Via een camera, die hij 360 graden kan laten draaien, ziet de leerling wat er in de klas gebeurt. Hij hoort de klas en de klas hoort hem.

Bron: Financial Times en BN DeStem