Het onderwijs van de toekomst

Het onderwijs van de toekomst

Een robot voor de klas? De kinderen allemaal van uit huis scholen met behulp van telepresence technologieën? Op de momenten dat het jou uitkomt leren met behulp van augmented reality? De ideeën en mogelijkheden zijn eindeloos voor het onderwijs van de toekomst. Maar misschien is nog niet alles even haalbaar.

Het curriculum voor het onderwijs van de toekomst

In het basisonderwijs bestaat het curriculum uit kerndoelen en referentieniveaus. Een curriculum is de landelijke verplichte inhoud van een opleiding: de vakken en de inhoud van die vakken. De Rijksoverheid stelt dit formeel vast en vervolgens geven de overheid, scholen en leraren daar samen vorm aan. Allemaal vanuit hun eigen verantwoordelijkheid.

Tussen november 2014 en april 2017 is er nagedacht over het onderwijs van de toekomst. Dit omdat het huidige curriculum uit 2006 stamt. Een van de vragen waar een antwoord op bedacht werd was: Wat hebben leerlingen in ieder geval nodig als zij in bijvoorbeeld 2032 van school komen? In januari 2016 is het eindadvies ‘Ons Onderwijs 2032‘ verschenen.

De vakgebieden

In 2018 denken 9 ontwikkelteams na over deze vakgebieden:

  • Digitale geletterdheid
  • Engels
  • Nederlands
  • Rekenen & Wiskunde
  • Burgerschap
  • Bewegen & Sport
  • Kunst & Cultuur
  • Mens & Natuur
  • Mens & Maatschappij

In het voorjaar van 2019 ronden de ontwikkelteams hun werk af. De bouwstenen zullen medio 2019 naar de Tweede Kamer gestuurd worden. (bron)

De Robot themaweek voor basisscholen

Omdat het ons werk is om met de toekomst en de ontwikkelingen binnen technologie, robots en robotica bezig te zijn hebben wij hier uiteraard actief op ingespeeld. Vanaf de start van het schooljaar 2018-2019 is het mogelijk om RobotXperience uit te nodigen voor de Robot themaweek op basisscholen. Voor de allerkleinsten tot en met de schoolverlaters zijn er leuke opdrachten, inspirerende vraagstukken en uiteraard de nodige technologie waar de kinderen zelf mee aan de slag kunnen. Niet gericht op programmeren en bouwen, maar juist op de vakgebieden waar in de ontwikkelfase over wordt nagedacht.