Nieuws over robots en onderwijs

De inzet en educatie van robots in het onderwijs gaat snel. Welke applicaties kun je gebruiken, welke lesstof is in ontwikkeling en worden robots als de hulp van een docent in de klas

Lerarentekort op termijn oplossen met robots

Rector Rob Schuurmans weet het zeker: Ooit staan er robots voor de klas. Kunnen we het lerarentekort op termijn oplossen met robots voor de klas? Leerlingen van het Frits Philips lyceum-mavo in Eindhoven gaan erover in discussie.

Lees meer

Huisdier van de toekomst?

Sinds ik bij RobotXperience werk ben ik helemaal meegezogen in de wondere wereld van de technologische ontwikkelingen. Nu ik voor RobotOnderwijs me verdiep in de wereld waar we de huidige jeugd voor moeten klaarstomen, ontdek ik nog veel meer leuke dingen. Sinds eind vorig jaar ben ik dan ook helemaal weg van Vector. Mijn huisdier van de toekomst.

Lees meer

Bibliotheek Amstelland opent ‘Maakplaats voor jonge makers’

Bibliotheek Amstelland stimuleert jonge makers. Op zaterdag 6 april wordt de Maakplaats voor jonge makers om 14:00 uur officieel geopend door de Amstelveense wethouder Berkhout (Educatie) en directeur van de Bibliotheek Amstelland Daphne Janson. Iedereen die wil kennismaken met de programma’s van de Maakplaats is van harte uitgenodigd.

Lees meer

Workshops robots bouwen en space camp

De Vrije Ateliers zetten in op vaardigheden van de toekomst met een nieuw STEM-aanbod voor kinderen. Zij kunnen er in de vakantie met wetenschap en techniek aan de slag tijdens ateliers met de workshops Robots bouwen en Space camp.

Lees meer

Het AI for FinTech Lab van TU Delft en ING

De TU Delft en ING bundelen hun kennis en expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie binnen de financiële sector in het AI for FinTech Lab (AFL). Het doel van de samenwerking is om met kunstmatige intelligentietechnologie de effectiviteit en doelmatigheid van data- en software-analyse te vergroten.

Lees meer

Opinie | De onzin van het leren programmeren op de basisschool

Meerdere keren per dag krijgen wij bij RobotOnderwijs aanvragen om lessen te geven in programmeren. Niet bij IT opleidingen, maar op basisonderwijs en beginnend voortgezet onderwijs. Ik snap dat mensen bij vernieuwing het liefste een zo snel mogelijke en concreet mogelijke aanpak willen, maar dit begint de verkeerde kant op te gaan.

Lees meer

Interview met onze stagiair Sam over zijn VR beleving

Onze stagiair Sam is onlangs in Amsterdam-Noord naar de VR Arcade geweest. De VR Arcade laat je de virtuele wereld op een hele andere manier beleven. Gewapend met een VR headset, rugzak en een speciaal VR wapen kan je vrij rondlopen in een 200m² virtuele wereld. In deze wereld probeer je samen met je team de missie te voltooien. Wij interviewen hem over zijn VR beleving, en over hoe hij denkt dat VR straks toepasbaar is in de praktijk.

Lees meer

Opinie | Het huidige onderwijs is op sterven na dood

Het onderwijs in Nederland sluit volgens verschillende visionairs niet meer aan bij de toekomst waar we onze kinderen voor klaarstomen. Dit is al jaren bekend. Zijn we te laat met het bijsturen? Is het onderwijs zoals we het nu kennen op sterven na dood? Ik denk van wel.

Lees meer

Dash en Dot en Bee-Bot voor IKC de Bosvlinder

De kinderen van integraal kindcentrum de Bosvlinder in Hooghalen maken kennis met de wereld van coderen en programmeren. Na de voorjaarsvakantie start het IKC met een lesprogramma om het logisch en computergericht denken te stimuleren met onder andere Dash en Dot.

Lees meer

Bee-Bot voor de kleuters De Wieken

Op de enige basisschool van het dorp Ten Post is er nu een Bee-Bot voor de kleuters.  De dorpsschool in Ten Post werkt met een train-de-trainer-principe. Dit betekent dat een van de leerkrachten voor een aantal dagdelen uitgeroosterd is om onderwijsinnovatie handen en...

Lees meer

Onderwijsproject over technologie en robotica

Maandag 28 januari kregen 150 leerlingen van basisscholen en het voortgezet onderwijs kindercolleges in Theater de Omval. De colleges vormden de kick-off van een onderwijsproject over technologie en robotica, de ‘Robotica Challenge’.

Lees meer

De Virtualitee voor biologieles

In en om de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur (KSE) was het zaterdag een drukte van jewelste tijdens de open dag. Vooral het brugklasgebouw werd overspoeld door belangstellende brugpiepers in spé en hun familie. Er was dan ook genoeg te bekijken. Niet alleen is KSE tot nu toe de enige middelbare school in West-Brabant die gebruik maakt van robot NAO, ze hebben ook de Virtualitee voor de biologieles.

Lees meer

Teams curriculumontwikkeling vragen om input

Meepraten over wat leerlingen in de nabije toekomst moeten leren? Bekijk dan de tussenproducten die de teams curriculumontwikkeling, bestaande uit leraren en schoolleiders, hiervoor hebben ontwikkeld en geef uw feedback! Reageren kan nog tot en met 27 januari.

Lees meer

Robot Zeno helpt kinderen met autisme

Kinderen met autisme hebben moeite om hun eigen gezichtsuitdrukkingen te herkennen en om te gaan met emoties. Met de komst van robot Zeno wordt dat nu een stuk makkelijker.

Lees meer

Codi bot overtuigt kind om op te ruimen

Pillar Learning Codi bot ziet er schattig uit, vertelt verhalen en raakt bevriend met uw kind en helpt positieve gewoonten te versterken.

De nieuwe robotvriend van uw kind kan verrassend nuttig zijn. Pillar Learning Codi is een schattig botje op CES 2019. Het is klein genoeg om in jouw armen te passen en heeft een antenne en oren die oplichten en van kleur veranderen.

Lees meer

Robot Benji zorgt dat Rachelle geen lessen mist.

Ziek thuis zitten, maar tóch lessen volgen. Voor zieke leerlingen komen meer technische snufjes om via live verbindingen ‘in de klas’ te kunnen zijn. Robot Benji is daar een mooi voorbeeld van. Ze staan in de rij om een robot te bemachtigen.

Lees meer

Experimenteren met kunstmatige intelligentie doe je op school

Door het introduceren van kleine gecontroleerde experimenten en deze steeds verder bij te schaven, wen je vroegtijdig aan technologie die over 15 jaar gemeengoed is. Aldus het advies van The Future Society NL. Volgens hen is school dé plek om te experimenteren met kunstmatige intelligentie.

Lees meer

3de editie CodeUur Drechtsteden

In de wereld om ons heen worden steeds meer machines en apparaten ‘SMART’. Of het nou gaat om je koelkast, knuffel, nietmachine of agenda, alles is digitaal, verbonden en geautomatiseerd.Door leerlingen op jonge leeftijd in aanraking te brengen met de mogelijkheden van robotica en coderen inspireren je hen tot het ontdekken van de mogelijkheden die technologie biedt. 

Lees meer

Een cyberjuf of meester

Verwelkom een cyberjuf of meester! En weg met de kleine scholen. Alleen met zulke radicale oplossingen voor het lerarentekort kunnen kinderen straks nog rekenen op goed onderwijs op de basisschool, stelt schoolbestuurder Wiely Hendricks in het Algemeen Dagblad.

Lees meer

Unboxing Photon robot

De Photon robot trok onze aandacht omdat de website aangeeft dat de robot werkt met Amazon Polly text-to-speak. Dit impliceert dat de robot Nederlands zou moeten kunnen spreken. Hieronder zie je de Unboxing Photon Robot video en uiteraard onze eerste indruk.

Lees meer

FIRST LEGO® League Rijmond

Leerlingen van Revius Lyceum, Libanon Lyceum en Dalton Lyceum Barendrecht zijn de grote winnaars van de regionale finale van de FIRST LEGO® League Rijnmond. Met het winnen van deze regiofinale hebben de leerlingen een plek in de Benelux finale bemachtigd, die in februari 2019 zal plaatsvinden.

Lees meer

Digitale geletterdheid sleutelrol in het curriculum

Digitale geletterdheid wordt steeds meer erkend als een essentieel onderdeel van toekomstig onderwijs. Omdat de Nederlandse overheid zowel het basis- als het secundair onderwijs wil actualiseren, wordt lesgeven in programmeren aan kinderen verplicht.

Lees meer