Sinds een paar weken is er een onderwijsrobot voor het Raayland College in Venray. Onlangs werd robot ‘Nao’ gepresenteerd tijdens de open dag.

Het doel is om leerlingen voor te bereiden op technologie waar ze volgens docent Ben Scholten sowieso mee te maken gaan krijgen.

 

Koudwatervrees

Zo worden de robots zoals Nao al ingezet in de zorg. “Door leerlingen er in een vroeg stadium mee te laten werken, voorkom je dat ze er later koudwatervrees voor hebben,” stelt Scholten. Hij is de kartrekker van het project. De interactieve onderwijsrobot van het Raayland College leert leerlingen hoe je met een robot (samen)werkt, onder andere door hen zelf de robot te laten programmeren. Deze programma’s regelen bijvoorbeeld dat de robot zinnen uitspreekt, beweegt of zelfs op een mens reageert.

Omdat robot Nao nog maar een paar weken in huis is, wordt op dit moment vooral nog onderzocht hoe het lesprogramma uit kan gaan zien.

Sfeer 

Volgens Scholten hoeven docenten niet te vrezen voor hun baan. “Voorlopig niet”, geeft hij aan. Zolang een robot zaken zoals de sfeer in een klaslokaal nog niet kan herkennen, is er zeker nog menselijke tussenkomst nodig.

Moestuintje

Het college in Venray is niet de enige school in Limburg die bezig is met robotisering. Sinds een paar maanden heeft het Dendron College in Horst ook een robot. Niet voor tijdens de les, maar om het moestuintje in de hal van de school te onderhouden.

Onderwijsrobot voor het Raayland college

Het Raayland College is een veelzijdige, regionale school. Ruim 2.000 leerlingen volgen bij hen voortgezet onderwijs bestaande uit gymnasium, atheneum, havo, vmbo en praktijkonderwijs.

Bron: 1Limburg