Mensen bewegen van nature best heel soepel, maar robots niet echt. Hoe komt dit? Welke verschillen zijn er tussen mensen en robots? En kunnen jouw leerlingen bewegen als een robot?

Tegen meerprijs is deze les uit te breiden met een heuse workshop robotdansen van onze eigen robotdanser Sam.

Helemaal fantastisch. Wij hebben de workshop robotdansen aangevraagd om als opening te doen van onze TechWeek. In verschillende groepen gingen de leerlingen aan de slag met de robotdanser. De les die we ontvangen hadden hebben we vooraf gegeven, zodat de leerlingen als wat wisten van hoe robots bewegen voordat ze met de dansworkshop begonnen.

Pluspunt is de dansinstructeur. Hij is erg goed en weet het leuk over te brengen naar kinderen

Minpunt(je) de kosten. Voor een basisschool zijn die best pittig. Maar voor wat we ervoor teruggekregen hebben die dag was het het meer dan waard.

Herma van Vliet

Basisschool

Leuke les om met de leerlingen te doen. Leuk dat er ook veel van de creativiteit van de leerlingen wordt gevraagd tijdens deze les. Sommige van mijn leerlingen waren dansrobots, andere waren bouwrobots er was zelfs een voorleesrobot die harder, zachter, sneller en langzamer kon. Leuk bedacht en goed uitgevoegd.

Voordeel: Er was weinig voorbereidingstijd voor mezelf en het materiaal is duidelijk en overzichtelijk. Er wordt een powerpoint slide deck en een .PDF met extra uitleg, idee├źn en tips gestuurd.

Nadeel: Ik zag te laat dat er een dansworkshop bijgeboekt kon worden. Dit hadden mijn leerlingen wellicht super gevonden, maar dat komt dan misschien volgend jaar.

Dennis

Onderwijzer, ROC

Beschrijving Bewegen als een robot

Mensen bewegen van nature best heel soepel, maar robots niet echt. Hoe komt dit? Welke verschillen zijn er tussen mensen en robots? En kunnen jouw leerlingen bewegen als een robot?

Doel van de les

De leerlingen leren de verschillen tussen een menselijk lichaam en een mechanisch lichaam. Daarnaast leert de leerling een algoritme uitvoeren. Een algoritme is een reek eindige instructies die vanuit een gegeven begin toestand naar een beoogd doel leidt. Daarnaast leren ze dat er verschillen zijn tussen het geven van instructies en het uitvoeren ervan. Ze leren bewegen als een robot.

Leerdoel

Computational Thinking; heeft begrip van handelingen die in de samenleving door technologie en/of robots worden uitgevoerd

Vaardigheden binnen W&T: Mens en maatschappij, technische beweging (kennis), reflecteren, onderzoeken en ontwerpen (vaardigheden) en kritisch naar anderen, kritisch op zichzelf en origineel (houding).

Optioneel

Wilt u de les combineren met wat lichaamsbeweging? Boek dan de workshop van onze robot danser. Hij gaat stapsgewijs de leerlingen uitleggen hoe ze kunnen bewegen als een robot. Uiteraard op muziek, zodat aan het einde van de workshop de klas (of gymzaal) vol staat met vrolijke robotjes.

Praat met Chatty de chatbot
Powered by RobotXperience