Robot als leermiddel

robot als leermiddel

Robot als leermiddel

In met name het basisonderwijs is de IPAL robot goed inzetbaar als leermiddel. Hij ziet er vriendelijk uit, kan spreken en gesproken taal verstaan.  Al deze kenmerken zorgen ervoor dat er interactie met de IPAL robot mogelijk is en de inzetbaarheid divers is. Bij veel voorkomende vraagstukken kan hij ondersteuning bieden. Zoals differentiatie, motivatie of directe feedback. Zo zijn er leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of juist extra uitgedaagd willen worden. Met een IPAL robot als leermiddel heb je een interactief leermiddel dat zich kan aanpassen aan specifieke (leer)behoeften van leerlingen.

Toepassingen

Denkbare toepassingen voor de robot zijn overhoren, instructie geven of reflecteren. De IPAL robot werkt het best 1 op 1 of in kleine groepjes en is niet bedoeld om taken van een docent over te nemen. Hij ondersteunt de docent, waardoor deze kan inspelen op specifieke (leer)behoeftes van leerlingen. Op die manier draagt hij bij aan differentiatie in de klas en talentontwikkeling.

Hulp bij autisme en concentratieproblemen

Heb je al eens nagedacht over een robot bij autisme en concentratieproblemen? De IPAL kan worden ingezet bij kinderen met bijvoorbeeld concentratieproblemen of vormen van autisme. Doordat de robot geduldig is, geen onverwachte bewegingen of opmerkingen maakt en emoties kan herkennen en uitten, voelen autistische kinderen zich veilig bij de robot, durven er tegen te praten en luisteren er erg goed naar.