Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid robot onderwijs onderwijs niveau

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″][et_pb_row column_structure=”2_3,1_3″ _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text admin_label=”Tekst vaardigheden 21ste eeuw” _builder_version=”4.9.0″ hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

Digitale geletterdheid

Digitale kennis en vaardigheden van leerlingen en studenten zijn essentieel. Vooral gezien de enorme snelheid waarmee technologische oplossingen worden ontwikkeld. Gelukkig zien steeds meer scholen het belang van een structurele aanpak als het gaat om digitale geletterdheid.

ICT-basisvaardigheden

Bij ICT-basisvaardigheden gaat het om het kunnen benoemen van functies van computers, apparaten en (computer-)netwerken. Maar ook op het gebied van de infrastructuur zijn er punten van aandacht. Zo is het kunnen aansluiten en bedienen van hardware belangrijk. Evenals het kunnen bedienen van verschillende apparaten en programma’s en het kunnen opslaan en toegankelijk maken van informatie. Tenslotte is er een aantal standaard toepassingen die aandacht behoeven. Zoals het kunnen omgaan met standaard-kantoortoepassingen en andere softwareprogramma’s voor onder meer internetgebruik, beeldbewerking, samenwerking en betalingsverkeer.

Informatievaardigheden

Bij informatievaardigheden kunnen we denken aan de informatiebehoefte signaleren en analyseren. Om vervolgens op basis hiervan relevante informatie te zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken. Aansluitend is het de bedoeling om de kennis, vaardigheden en mentaliteit te ontwikkelen die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met media die voorziet in informatie. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen bepalen of een bron waarheidsgetrouwe informatie bevat.

Computational thinking

Computational thinking is het creatief en kritisch denken om verbeteringen te realiseren of problemen op te lossen. Dit op een  manier dat het mogelijk wordt om een computer of ander digitale oplossing te gebruiken.

Bron : kennisnet

Het veterstrikdiploma voor technologie

In al deze uitleg staat niet een keer dat het belangrijk is om robots te leren bouwen en programmeren. Dit is voor de meeste mensen straks ook niet nodig om mee te kunnen komen in de maatschappij. Het is echter wel belangrijk dat mensen de technologische ontwikkelingen leren begrijpen en gebruiken. Net zoals dat we leerden veterstrikken toen schoenen een ding werden, in plaats van dat we allemaal schoenmaker werden. We hebben hier een leuk (en gratis) e-book over geschreven.

 

[button link=”https://webform.perfectview.nl/form.aspx?xc=5e6d1de4-a459-4056-8b7c-a4e2ce75bf7b&db=680b55fe-9578-4745-96e3-91d4b8c1d5da” color=”silver”] Vraag het gratis e-book aan [/button]

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=”https://www.robot-onderwijs.nl/wp-content/uploads/Digitale-geletterdheid-robot-onderwijs.jpg” alt=”Digitale geletterdheid robot onderwijs onderwijs niveau” title_text=”Digitale geletterdheid robot onderwijs onderwijs niveau” url=”https://www.kennisnet.nl/publicaties/werken-aan-digitale-geletterdheid-van-visie-naar-praktijk/” align_tablet=”center” align_phone=”” align_last_edited=”on|desktop” admin_label=”Afbeelding vaardigheden 21 ste eeuw” _builder_version=”4.9.0″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]