De bovenschoolse werkgroep ‘de Ideeënfabriek’ van Stichting Openbaar Primair Onderwijs Winterswijk (SOPOW) houdt op 14 mei de Coding Challenge 2019: Ozobot edition. Alle basisschoolgroepen 6, 7 en 8 konden zich inschrijven voor deze wedstrijd. De wedstrijd zal plaatsvinden in het bestuurskantoor van SOPOW.

De bovenschoolse werkgroep houdt zich bezig met innovatie en digitale geletterdheid voor de openbare basisscholen van Winterswijk. Zij heeft de kinderen van de diverse scholen les gegeven over het programmeren van een Ozobot. Nu is het tijd dat de scholen het tegen elkaar gaan opnemen in een echte Challenge.

Coding Challenge 2019

Alle deelnemende groepen hebben de Challenge op school uitgereikt gekregen. Deze bestond uit een groot parcours met Ozobots en bijhorende materialen. De robots moeten tijdens de wedstrijd pakketjes bezorgen die her en der verdeeld over het parcours liggen. Natuurlijk zijn er ook allerlei obstakels die het lastiger maken. Denk bijvoorbeeld aan fout geparkeerde auto’s en werkzaamheden aan de weg. De leerlingen zullen niet alleen gebruik moeten maken van doorzettingsvermogen en oplossingsgericht denken, maar ook samenwerken en creativiteit zijn belangrijk.

‘Winterswijk in 2039’

Het thema van de Challenge is ‘Winterswijk in 2039’. Een creatieve groep denkt na over hoe Winterswijk er over 20 jaar uitziet. Daarna gaan de leerlingen aan de slag om een mooi decor voor de metropool anno 2039 te knutselen. Een DJ uit de groep zorgt voor passende muziek. Uiteindelijk vertegenwoordigen 5 kinderen hun klas tijdens de Coding Challenge 2019: Ozobot edition die zal plaatsvinden in het bestuurskantoor van SOPOW.

Bron: Winterswijkse Weekkrant

Gratis Ozobot lesmateriaal

Het lesmateriaal voor de Ozobot is tegenwoordig gratis te downloaden. De gratis programmeerlessen zijn nauwkeurig opgezet i.s.m. diverse scholen en sluiten perfect aan op de doelen van het SLO.

Alle lessen met een opbouw van beginner tot gevorderd niveau bestrijken de 21e eeuwse vaardigheden welke een verplicht onderdeel zijn geworden in het onderwijs. Hierbij worden vaardigheden als creatief denken en probleem oplossend denken sterk ontwikkeld.