Digitale kennis en vaardigheden van leerlingen en studenten is essentieel, steeds meer scholen zien het belang van een structurele aanpak als het gaat om digitale geletterdheid. Belangrijke vaardigheden hierbij zijn:

ICT-basisvaardigheden

  • Hierbij gaat het om het kunnen benoemen van functies van computers, devices en (computer-)netwerken. 
  • Infrastructuur: het kunnen aansluiten en bedienen van hardware, het kunnen bedienen van verschillende apparaten en programma’s en het kunnen opslaan en toegankelijk maken van informatie.
  • Standaardtoepassingen: het kunnen omgaan met standaard-kantoortoepassingen en andere softwareprogramma’s voor onder meer internetgebruik, beeldbewerking, samenwerking en betalingsverkeer.

Informatievaardigheden

Informatiebehoefte signaleren en analyseren en op basis hiervan relevante informatie zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken.
Daarbij kennis, vaardigheden en mentaliteit ontwikkelen die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met media die voorziet in informatie.

Digital denken (Computational thinking)

Creatief en kritisch denken om verbeteringen te realiseren of problemen op te lossen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om een computer of ander digitaal gereedschap te gebruiken.

Bron : kennisnet

Bijdrage Robot Onderwijs

Robot onderwijs draagt bij aan de vaardigheden die vallen onder digitale geletterdheid maar zeer zeker ook aan creatief denken en kritisch denken. Door onze interactieve benadering en de hands on ervaring die wij leerlingen en studenten bieden door middel van onze robots en technologie zorgen we voor een beleving en inspiratie