​Programmeer een virtuele robot 2 en krijg direct, in combinatie met de presentaties bij de lessen, inzicht in de werking van een groot deel van de techniek zoals die overal om ons heen te vinden is.

Deze les is ons aangeboden door RoboMind Acadamy

Deze les is een vervolg op Basiskennis Cursus 1

Beschrijving

LeeftijdsgroepLeeftijd vanaf 10 jaar
VoorkennisBasiskennis computer gebruik en RoboMind Basiskennis 1 Cursus
MateriaalPresentaties and interactieve opgaven
Duur7 volledige lessen van ongeveer 1.0-1.5 uur. De lessen kunnen uiteraard op eigen snelheid doorlopen worden.
CT doelniveauBasiskennis 2 niveau bij het succesvol doorlopen van alle lessen
Kerndoelen4,23,24,44 en 45 (SLO), A-B-E-F (NLT). Meer informatie over de lesinhoud in relatie tot de verschillende curricula vindt u hier.

Programmeer een virtuele robot 2 | Lesdoel

Door zelf een virtuele robot te programmeren wordt, in combinatie met de presentaties bij de lessen, direct inzicht verkregen in de werking van een groot deel van de techniek zoals die overal om ons heen te vinden is. Doel is het verwerven van inzicht in logica, automatisering, robotica en hoe je grotere problemen kunt oplossen door ze in stukjes te delen. Dit zijn onderdelen van ‘Computational Thinking’ wat een belangrijke vaardigheid is voor leerlingen om goed voorbereid te zijn op de toekomst.

In deze serie lessen worden procedures en het gebruik van willekeurigheid in automatiseringsproblemen geïntroduceerd. Daarnaast worden de programmeer concepten rond herhalen en condities herhaald en verder uitgebouwd. Condities worden uitgebreid tot “als … als anders … als anders … anders …” constructies. Verder worden er meervoudige condities geïntroduceerd van het type “als( A en B) …”. Er zijn verschillende quizzen toegevoegd bij de presentaties voor een beter begrip en borging van deze concepten. Dit zijn de “als-anders” quiz in de presentatie bij les 1, de “als-anders-als” quiz in de presentatie bij les 2 en de “als-dit-en-dat” quiz bij de presentatie in les 5.

Globaal zijn les 1 en 2 een herhaling en verdere verdieping van de RoboMind Basis 1 Cursus. In les 3, 4 en 5 worden procedures geïntroduceerd en gaan we er op verschillende manieren mee werken. Doel is om leerlingen vertrouwd te maken met procedures en te laten begrijpen hoe je ermee kan werken. In les 6 en 7 wordt het begrip willekeurigheid geïntroduceerd als een strategie om automatiseringsproblemen op te lossen.

In de laatste les (“Het wegdek repareren”) doen de leerlingen een soort van “meesterproef”. De oplossing is niet zo moeilijk wanneer er goed gebruik wordt gemaakt van wat er in de vorige lessen is geleerd. De juiste oplossing bevat procedures, dubbele condities en de “willekeurigheidsstrategie” zoals geleerd in de vorige les. Als alle verplichte opgaven goed zijn opgelost zal aan het einde van deze cursus automatisch het diploma “Computational Thinking Basiskennis – 2” worden toegevoegd aan de profielpagina van de leerling.

Vorm van een les

Iedere les begint met een korte multimedia presentatie over wat robots zoal doen en betekenen in de maatschappij. Ook wordt hier kort iets uitgelegd over de programmeer instructies die er gebruikt worden en waarom deze nuttig zijn. Dit onderdeel duurt maximaal 15-20 minuten en kan zowel klassikaal (bijvoorbeeld op het digitale schoolbord, Opties: Toon volledig scherm) als zelfstandig worden doorlopen.

Vervolgens krijgen de leerlingen opdrachten die ze de virtuele robot ‘Robo’ moeten laten uitvoeren. Het is de bedoeling dat leerlingen de opdrachten zelfstandig uitvoeren.

Het is belangrijk om de leerlingen zoveel mogelijk zelf het probleem te laten oplossen. Doordat je met RoboMind een virtuele robot programmeert kan je het zo vaak proberen als je wilt. Je kan niets fout doen. Als er fouten worden gemaakt tijdens het programmeren volgen er automatisch hints over wat je mogelijk zou kunnen verbeteren. Hierdoor kan elk probleem in principe uiteindelijk door iedereen worden opgelost. Dit onderdeel duurt ongeveer 45 minuten.

Hoe verder een leerling komt met de opdrachten hoe beter. Voor het verloop van de lessen is niet erg als aan het einde niet alle opdrachten af zijn. Wel is het zo dat je alleen een diploma krijgt als je alle verplichte onderdelen goed hebt afgerond. Voor snelle leerlingen zijn er vaak extra opdrachten aan het einde van de programmeeractiviteit beschikbaar, zodat slimmerikken zich niet hoeven te vervelen. Daarnaast zijn er ook nog vrije opdrachten beschikbaar bij de ‘Community Challenges’

Meer informatie

Deze les is een vervolg op Basiskennis Cursus 1

Praat met Chatty de chatbot
Powered by RobotXperience