Programmeer een virtuele robot en krijg direct, in combinatie met de presentaties bij de lessen, inzicht in de werking van een groot deel van de techniek zoals die overal om ons heen te vinden is.

Deze les is ons aangeboden door RoboMind Acadamy

Beschrijving

LeeftijdsgroepLeeftijd vanaf 9 jaar
VoorkennisBasis computervaardigheden, eenvoudige tekstverwerking
MateriaalPresentaties and interactieve opgaven
Duur7 volledige lessen van ongeveer 1.0-1.5 uur. De lessen kunnen uiteraard op eigen snelheid doorlopen worden.
CT doelniveauBasiskennis 1 niveau bij het succesvol doorlopen van alle lessen
Kerndoelen4,23,24,44 en 45 (SLO), A-B-E-F (NLT). Meer informatie over de lesinhoud in relatie tot de verschillende curricula vindt u hier.

 

Programeer een virtuele robot | Lesdoel

Door zelf een virtuele robot te programmeren wordt, in combinatie met de presentaties bij de lessen, direct inzicht verkregen in de werking van een groot deel van de techniek zoals die overal om ons heen te vinden is. Doel is het verwerven van inzicht in logica, automatisering, robotica en hoe je grotere problemen kunt oplossen door ze in stukjes te delen. Dit zijn onderdelen van Computational Thinking, wat een belangrijke vaardigheid is voor leerlingen om goed voorbereid te zijn op de toekomst.

Specifiek worden in dit lesprogramma de programmeer concepten rond herhalen en condities behandeld. Condities (“als … dan …” regels) zijn op zich behoorlijk uitdagend en abstract voor leerlingen in deze leeftijdsgroep. Om te borgen dat iedere leerling dit goed begrijpt wordt er daarom extra aandacht gegeven aan dit concept met verschillende quizzen.

De laatste les doen de leerlingen een soort van ‘meesterproef’. Dit is een opdracht die aanvankelijk heel erg moeilijk lijkt, maar toch vrij makkelijk is op te lossen. Oplossen gebeurt door zelf goed na te denken, het probleem in kleinere stukjes op te delen en goed gebruik te maken van wat er in de vorige lessen is geleerd. Als alle verplichte opgaven goed zijn opgelost zal aan het einde van deze cursus automatisch het diploma “Computational Thinking Basiskennis – 1” worden toegevoegd aan de profielpagina van de leerling.

Vorm van de les

Iedere les begint met een korte multimedia presentatie over wat robots zoal doen en betekenen in de maatschappij. Ook wordt hier kort iets uitgelegd over de programmeer instructies die er gebruikt worden en waarom deze nuttig zijn. Dit onderdeel duurt maximaal 15-20 minuten en kan zowel klassikaal (bijvoorbeeld op het digitale schoolbord, Opties: Toon volledig scherm) als zelfstandig worden doorlopen.

Vervolgens krijgen de leerlingen opdrachten die ze de virtuele robot ‘Robo’ moeten laten uitvoeren. Het is de bedoeling dat leerlingen de opdrachten zelfstandig uitvoeren.

Het is belangrijk om de leerlingen zoveel mogelijk zelf het probleem te laten oplossen. Doordat je met RoboMind een virtuele robot programmeert kan je het zo vaak proberen als je wilt. Je kan niets fout doen. Als er fouten worden gemaakt tijdens het programmeren volgen er automatisch hints over wat je mogelijk zou kunnen verbeteren. Hierdoor kan elk probleem in principe uiteindelijk door iedereen worden opgelost. Dit onderdeel duurt ongeveer 45 minuten.

Hoe verder een leerling komt met de opdrachten hoe beter. Voor het verloop van de lessen is niet erg als aan het einde niet alle opdrachten af zijn. Wel is het zo dat je alleen een diploma krijgt als je alle verplichte onderdelen goed hebt afgerond. Voor snelle leerlingen zijn er vaak extra opdrachten aan het einde van de programmeeractiviteit beschikbaar, zodat slimmerikken zich niet hoeven te vervelen. Daarnaast zijn er ook nog vrije opdrachten beschikbaar bij de ‘Community Challenges’

Meer informatie

Praat met Chatty de chatbot
Powered by RobotXperience