Robot bij autisme en concentratieproblemen

Heb je al eens nagedacht over een robot bij autisme en concentratieproblemen? De IPAL kan worden ingezet bij kinderen met bijvoorbeeld concentratieproblemen of vormen van autisme. Doordat de robot geduldig is, geen onverwachte bewegingen of opmerkingen maakt en emoties kan herkennen en uitten, voelen autistische kinderen zich veilig bij de robot, durven er tegen te praten en luisteren er erg goed naar.

Sociaal gedrag en het herkennen van emoties

“Ik vind het fijn als je me aankijkt” zegt de robot terwijl de blik van een kind herhaaldelijk afdwaalt. Door dit soort functionaliteiten leert de robot een leerling tevens sociaal gedrag aan. Door de menselijke bewegingen, spraak en geluid kan de robot ook goed imiteren. “Raad eens wat ik uitbeeld” vraagt de robot, waarna hij met gestrekte armen, brommend en door de knieën zakkend een vliegtuig nadoet. In een ander programma vertelt de IPAL een verhaal waarbij het kind tussendoor moet raden hoe een personage zich zou voelen. Hiermee wordt het kind uitgedaagd tot het herkennen van emoties, terwijl er bijvoorbeeld een fictief of inhoudelijk verhaal wordt verteld.

Praat met Chatty de chatbot
Powered by RobotXperience